LYS alan dışı puan türlerinin hesaplanmasında hata var

 

Merhaba arkadaşlar,

 

Daha önce çeşitli basın yayın organlarında “LYS puanlarının alan dışı hesaplamalarında hata var” haberleri çıkmıştı. Buradan da sizlere duyurmuştuk ayrıntısıyla. ÖSYM’de çıkıp yalanlama yaptı; hata yoktur dedi ama niye doğruyu söylemediğini aşağıda ayrıntısıyla açıklayayım.

 

Öncelikle LYS puanlarının alan dışı hesaplamalarındaki eksik hesaplama (hata diyoruz buna) şu nedenden kaynaklanıyor: “ÖSYM LYS puanlarının alan dışı hesaplamalarını bu sene yeni bir yöntem (2012 ÖSYS Kılavuzuna aykırıdır) ile hesapladı.”

 

ÖSYM SUÇ İŞLİYOR!

 

Hatanın nereden kaynaklandığı daha da iyi anlamak için (dolayısıyla konuyu iyi anlamak için) 2011 ile 2012 LYS hesaplama yöntemlerine göz atmak gerekir.

 

 

2011 LYS HESAPLAMA YÖNTEMİ

2012 ÖSYS Kılavuzu’na göre (Danıştay’ın AOBP kararında uygulanması gereken kılavuza göre) hesaplama şu;

 

–    Bir sayısal öğrencisinin LYS puan türlerinden alan dışı puanı TM puanları (TM-1, TM-2, TM-3) olabilmektedir. Çünkü TM alanla ilgili olarak ortak çözdüğü LYS-1 sınavı (Matematik ve Geometri testleri) vardır. LYS-1 sınavına girdiği için her iki testten (Matematik ile Geometri) en az 0,5 net yaparsa TM puanları hesaplanır.

–    Bir TM öğrencisinin LYS puan türlerinden alan dışı puanları MF (MF-1, MF-2, MF-3, MF-4) ile TS (TS-1, TS-2) puanları olabilmektedir. Çünkü MF alanla ilgili olarak ortak çözdüğü LYS-1 (Matematik ve Geometri testleri) sınavı, TS (sözel) alanla ilgili olarak ortak çözdüğü LYS-3 sınavı (Edebiyat ve Coğrafya-1 testleri) vardır. LYS-1 sınavına girdiği için her iki testten (Matematik ile Geometri) 0.5 net yaparsa MF puanları, LYS-3 sınavına girdiği için her iki testten (Edebiyat ve Coğrafya-1) 0.5 net yaparsa TS puanları hesaplanır.

–     Bir TS (sözel) öğrencisinin LYS puan türlerinden alan dışı puanı TM puanları (TM-1, TM-2, TM-3) olabilmektedir. Çünkü TM alanla ilgili olarak ortak çözdüğü LYS-3 sınavı (Edebiyat ve Coğrafya-1 testleri) vardır. LYS-3 sınavına girdiği için her iki testten (Edebiyat ve Coğrafya-1) 0.5 net yaparsa TM puanları hesaplanır.

Nitekim sınava hem bu yıl hem de geçen yıl giren öğrenciler, geçen yıl ile bu yılki alan dışı puanlarını karşılaştırdıklarında aralarındaki inanılmaz farkı (ortalama 50-100 puan arası) göreceklerdir.

 

İşte 2012 ÖSYS kılavuzdaki bu hesaplama kuralı;

 

 

2012 (BU SENEKİ) YENİ LYS HESAPLAMA YÖNTEMİ

–    Bir sayısal öğrencinin LYS puan türlerinden alan dışı puanı TM puanları (TM-1, TM-2, TM-3) olabilmektedir. Çünkü TM alanla ilgili olarak ortak çözdüğü LYS-1 sınavı (Matematik ve Geometri testleri) vardır. LYS-1 sınavına girdiği için her iki testten (Matematik ile Geometri) 0.5 net yaparsa TM puanları hesaplanır.  Fakat ÖSYM bu seneye bu kuralı çiğneyerek “Sayısal öğrencilerin LYS puan türlerinin alan dışı puan (TM) hesaplamasını” yapmak için “hem LYS-1 hem de LYS-3 sınavına girme” şartını kendi kafasına göre getirmiştir (kimsenin haberi olmadan, yasal hiçbir dayanağı olmadan, hatta 2012 ÖSYS kılavuzuna göre yasayı çiğneyerek). Bu hesaplama niye yanlıştır çünkü; 2012 ÖSYS kılavuzuna göre bir sayısal öğrencinin LYS alan dışı puanı olabilen TM puanlarının hesaplanabilmesi için LYS-3 sınavına girmesi şart değildir! Ama ÖSYM kafasına göre işgüzarlık ederek MF öğrencilerinin TM hesaplamalarında  “LYS-1 ile LYS-3 sınavlarına girme şartı” koyarak değerlendirme yapmıştır. Bu yüzden de birçok sayısal öğrencinin TM puanı eksik hesaplanmış ve bu nedenle birçok sayısal öğrenci TM’de 180 barajını geçememiştir. Bu da başarı sıralamalarını (özellikle dipteki ve ortalardaki) ciddi bir şekilde etkilemiştir.

 

Aynı durum TM ve sözel alanları için de geçerlidir.

 

–  Bir TM öğrencisinin LYS puan türlerinden alan dışı puanları MF (MF-1, MF-2, MF-3, MF-4) ile TS (TS-1, TS-2) puanları olabilmektedir. Çünkü MF alanla ilgili olarak ortak çözdüğü LYS-1 (Matematik ve Geometri testleri) sınavı, TS (sözel) alanla ilgili olarak ortak çözdüğü LYS-3 sınavı (Edebiyat ve Coğrafya-1 testleri) vardır. Fakat bu sene ÖSYM “TM öğrencilerin LYS puan türlerinin alan dışı puanlarının (TS ve MF) hesaplamasını” yapmak için MF puan türünde hem LYS-1 hem LYS-2 sınavına girmesini, TS puan türünde ise hem LYS-3 hem de LYS-4 sınavına girmesini kendi kafasına göre şart olarak getirmiştir (kimsenin haberi olmadan, yasal hiçbir dayanağı olmadan, hatta 2012 ÖSYS kılavuzuna göre yasayı çiğneyerek). Bu hesaplama niye yanlıştır çünkü; 2012 ÖSYS kılavuzuna göre bir TM öğrencinin LYS alan dışı puanı olabilen MF puanlarının hesaplanabilmesi için LYS-2 sınavına girmesi, TS puanlarının hesaplanabilmesi için de LYS-4 sınavına girmesi şart değildir. Ama ÖSYM kafasına göre işgüzarlık ederek TM öğrencilerinin MF hesaplamalarında “LYS-1 ile LYS-2 sınavlarına girme” , TS hesaplamalarında ise “LYS-3 ile LYS-4 sınavına girme” şartı koyarak değerlendirme yapmıştır. Bu yüzden de birçok TM öğrencinin MF ve TS puanı eksik hesaplanmış ve birçok TM öğrencisi MF ve TS puan türlerinde 180 barajını geçememiştir. Bu da başarı sıralamalarını (özellikle dipteki ve ortalardaki) ciddi bir şekilde etkilemiştir.

 

 

–    TS (sözel) öğrencinin LYS puan türlerinden alan dışı puanı TM puanları (TM-1, TM-2, TM-3) olabilmektedir. Çünkü TM alanla ilgili olarak ortak çözdüğü LYS-3 sınavı (Edebiyat ve Coğrafya-1 testleri) vardır. LYS-3 sınavına girdiği için her iki testten (Edebiyat ve Coğrafya-1) 0.5 net yaparsa TM puanları hesaplanır. Fakat bu sene ÖSYM “Sözel öğrencilerin LYS puan türlerinin alan dışı puan (TM) hesaplamasını” yapmak için hem  “LYS-3 hem de LYS-4 sınavına girme” şartını kendi kafasına göre getirmiştir (kimsenin haberi olmadan, yasal hiçbir dayanağı olmadan, hatta 2012 ÖSYS kılavuzuna göre yasayı çiğneyerek). Bu hesaplama niye yanlıştır çünkü; 2012 ÖSYS kılavuzuna göre bir sözel öğrencinin LYS alan dışı puanı olabilen TM puanlarının hesaplanabilmesi için LYS-1 sınavına girmesi şart değildir! Ama ÖSYM kafasına göre işgüzarlık ederek TS öğrencilerinin TM hesaplamalarında “LYS-1 ile LYS-3 sınavlarına girme” şartı koyarak değerlendirme yapmıştır. Bu yüzden de birçok sözel öğrencinin TM puanı eksik hesaplanmış ve birçok sözel öğrenci TM’de 180 barajını geçememiştir. Bu da başarı sıralamalarını (özellikle dipteki ve ortalardaki) ciddi bir şekilde etkilemiştir.

 

 

 

 

 

2012 LYS ALAN DIŞI PUAN TÜRLERİNİN YENİ YÖNTEMLE HESAPLAMANIN (YANLIŞ HESAPLAMANIN) ETKİLERİ

–   LYS puanlarının alan dışı hesaplamalarındaki bu yanlış hesaplama (yanlış hesaplama diyorum çünkü 2012 ÖSYS kılavuzuna göre hesaplama yöntemi yanlıştır) yüzünden ciddi sayıda MF, TM, Sözel öğrencisi 180 barajını geçememiştir.  Basında haberlerde çıkan LYS puanlarında ciddi sayıda barajı geçemeyen öğrenci sayısının artışı bu nedenledir.

 

–   Yanlış hesaplama yüzünden barajı geçemeyen aday sayısının çok ciddi sayıda artması; hem devlet hem de vakıf (özellikle) üniversitelerinin kontenjanlarının ciddi bir biçimde boş kalmasına neden olacaktır. Bu durum da tamamen israfa sebep olacaktır. Vakıf üniversitelerine de ciddi bir biçimde zarar verecektir.

 

–    Yanlış hesaplama yüzünden; tüm LYS puan türlerinde “orta düzey başarı sıraları ile baraj sınırında kalan başarı sıraları arasında (özellikle diplerde)” öğrenci grupları açısından ciddi farklılıklar oluşmuştur.

 

Mesela; 2011 yılında MF puan türlerinin (sayısal) orta ve alt başarı sıralamalarında birçok TM öğrencisi vardı. Çünkü TM öğrencileri LYS-1 sınavına girdiği için otomatik olarak MF puanları hesaplanmıştı. Ama bu yeni hesaplama yöntemi ile birçok TM öğrencisi MF sıralamalarında yok.

Aynı durum TM ve sözel alanları için de geçerlidir.

TM puan türlerinin orta düzey başarı sıraları ile alt başarı sıralarında birçok sayısal ve sözel öğrencisi vardı. Çünkü sayısal öğrenciler LYS-1 sınavına girdiği için, sözel öğrenciler de LYS-3 sınavına girdiği için TM puanları otomatik hesaplanmıştı. Ama bu yeni hesaplama yöntemi ile birçok MF ve TS öğrencisi TM sıralamalarında yok.

TS puan türlerinin orta düzey başarı sıraları ile alt başarı sıralarında birçok TM öğrencisi vardı. Çünkü TM öğrencileri LYS-3 sınavına girdiği için TS puanları otomatik hesaplanmıştı. Ama bu yeni hesaplama yöntemi ile birçok TM öğrencisi TS sıralamalarında yok.

 

–    Yüzbinlerce öğrenci nasıl olsa benim LYS alan dışı puanım ortak sınavlara girdiğim için hesaplanacak planıyla hareket etmiştir ve diğer sınava girmemiştir (ki 2012 ÖSYS kılavuzuna göre böyle bir şartta yoktur).

Mesela; birçok TM öğrencisi LYS-3 sınavına sözel alan ile ortak girdiği için nasıl olsa TS puanlarım hesaplanacaktır düşüncesiyle LYS-4 sınavına başvurmayıp girmemiştir. Veya birçok TM öğrencisi LYS-1 sınavına sayısal alan ile ortak girdiği için nasıl olsa MF puanlarım hesaplanacaktır düşüncesiyle LYS-2 sınavına başvurmayıp girmemiştir.  Bu durum sayısal ve sözel öğrenciler için de aynen geçerlidir. Yüzbinlerce öğrenci buna göre plan yapmış ve buna göre hareket etmiştir.

 

Eğer ÖSYM LYS alan dışı hesaplamalarında diğer 2. Sınava girme şartını arayacaksaydı neden “2012 ÖSYS kılavuzunda” bunu değiştirip öğrencilere bildirmemiştir. Hangi yasal hakla böyle yeni bir şart koşarak yeni bir hesaplama yapmaktadır.

 

Şimdi her şey altüst oldu!

Ne mi yapılacak? ÖSYM uyandırılacak, hatasından döndürülecek. İşgüzar olması engellenecek.

Ne mi yapılacak? ÖSYM hatasından dönmezse veliler ve öğrenciler haklarını almak için dava açması gerekecek.

Ne mi olacak? ÖSYM açılan davalar sonucu hem prestij kaybına (zaten prestiji dipte) neden olacak hem de kim bilir ne kadar maddi kayba uğrayacak.

 

Kısa adres:

Yorum eklemek için kullanıcı girişi yapmanız gerekmektedir. Giriş