2015 Yeni Üniversite Giriş Modeli

 

Üniversite sistemi 2014 sonunda silbaştan değişiyor. 2015 yılında LYS yerine TOEFL gibi birkaç sınav geliyor.

Ayrıca öğrenciler hangi üniversitede okursa okusun hocalarını, üniversiteler de öğrencilerini seçebilecek.

 

LYS, TOEFL GİBİ OLACAK: Yeni modelde LYS sınavı olmayacak. TOEFL, ALES gibi yılda birkaç kez yapılan sınavlar var. Bunlar, yıl içinde belli periyotlarda yapılan sınavlardır. İstediğiniz zaman giriyorsunuz ve aldığınız en yüksek puana göre tercih yapıyorsunuz.

Yeni sisteme göre “2 ay arayla yılda 5 tane sınav” yapılması planlanıyor. Öğrencinin istediği kadar sınava girme hakkı var. Aldığı en yüksek puan geçerli oluyor.

Bu sayede insanı daha az strese sokan, daha çok seçenek sunan bir model olabilecek.

Eleştirisi: 1.5 milyonun altına asla inmeyen ÖSS sisteminde bu kadar büyük kitleye nasıl olurda yılda birçok defa sınav yapılacak. Zaten birçok sınav YGS-LYS sisteminde yapılıyor. Bunu bile kaldıramayan ÖSYM alt yapısı daha fazlasını üstelik “kısa süreli belirli periyotlarla” yapılacak sınavları hazırladığını düşünmek fazlasıyla komik geliyor. Bu tamamen yüzme bilmeyen birisinin yüzmeye çalışmak istemesi kadar ters bir durum.

 

VİDEO VE İNTERNET ORTAMINDA DERS: TÜBİTAK ile MEB, eğitim müfredatına uygun, dijital içerikler hazırlayacak. Bu içeriklerde videolar, ses dosyaları ve interaktif ortamlarla desteklenmiş zenginleştirilmiş kitap olacak. Bu kitaplara paralel olarak, Türkiye’nin en iyi öğretmenleri tarafından verilen dersler, video ortamında öğrencilere sunulacak.

Eleştirisi: Videoları hazırlamak çok masraflı ve zahmet bir iş olacak. 2014′ün sonuna yetiştirilmesi zor gözüküyor. Belli derslerde çok sağlıklı yararlar getirmekle beraber, her derse bu durumu uygulamaya çalışmak tamamen bilimdışı bir uygulamadır. Çünkü her derse bu uygulamayı yapmak uygun düşmez, fayda sağlamaz. Ayrıca öğrenciyi iyice kolaya alıştıracak. İyice teknolojiye bağımlı, kendi kendine bilgiyi yapılandırmayan bir öğrenci profilini bu sistem iyice destekleyecek. Son olarak hiçbir uygulama gerçek yaşantıların yerini asla tutamaz.

 

DERS KİPAPLARI VE İÇERİKLERİ: Lisans düzeyinde üniversite öğrencileri için de ders içerikleri YÖK’le birlikte hazırlanacak.

 

Eleştirisi: Bu tamamen tekelleşmeye yönelik bir adımdır. Bilimde çeşitlilik gelişmişliğin en önemli faktörüdür. Türkiye’de şu anda eğitim sistemi belli ideolojik görüşler altında yapılandırılıyor. Müfredat (ders içerikleri) belirlenirken acaba kimin kitabı esas alınacak? Yandaşının mı?

 

DİL EĞİTİMİ DE DEĞİŞECEK: Dil eğitiminde de değişikliğe gidiliyor. Dil eğitiminde “gramer ve kelime ezberleme” çizgisi dışına çıkılması amaçlanarak, daha pratik, hayatın içinden, gerekirse animasyonlarla desteklenen bir dil eğitimi anlayışına geçilecek.

Eleştirisi: Bir ülkede dil eğitimini iyi geliştirmek istiyorsanız, temeli önce okul öncesi dönemde, daha sonra ilköğretim 1. kademede atmanız gerekmektedir. Üniversite de değil! Ama herşeyden önemlisi; kendi diline gerektiği titizliği, önemi vermeyen bir eğitim sistemimiz varken, yabancı dil eğitimine dalış yapmak komik olur. Yabancı dil eğitimi için öncelikle yığılmış ingilizce öğretmenlerini iyice devlete atayıp (hesapta tasarruf ederek ücretmenlik almadan), onları sıkı bir seminer programından geçirin ki, onlarda öğrencilerine hedeflenen dil eğitimini verebilsin.

 

YETENEKLER DE ÖLÇÜLEBİLECEK: Sınavda açık uçlu sorular sorulup kısa cevaplı olan, çözüm basamaklarını gösteren bir sistem olması düşünülüyor. Sistem 10 puan tanımlanıyor ve öğrencinin çözümüne ve cevabın doğruluğuna göre 10′dan 1′e kadar puanlaması yapılıyor. Böylece öğrencilerin farklı yetenekleri de ölçülebilecek.

 Eleştirisi: Açık uçlu soruların sorulabilmesi için sınava giren öğrenci sayısının az olması gerekir. 1.5 milyonun altına inmeyen bir kitleye açık uçlu sorular sormak, hele ki yılda çok defa (5 kere düşünülüyor) bu sınavı yapmayı düşünüyorsanız hayalden öteye gidemez.

 

FAKÜLTELERDEKİ BAZI BÖLÜMLERE SINAVSIZ, PUANSIZ ÖĞRENCİ BAŞVURULABİLECEK: Bu sistemde özellikle Fen-Edebiyat fakültelerindeki bazı bölümler gibi “insanların zevk için okuduğu bölümler” kontenjan ve puan sistemi kaldırılacak. Yani sistem dışında olarak; sınavsız, puansız öğrenci alacak.

Eleştirisi: Bazı bölümlerin sınavsız, puansız öğrenci alınması mantıklı olabilir. Ama bunu “zevk için okunan fen-edebiyat bölümleri” diye nitelendirmek resmen katliamdır. Bizi yöneten yöneticilerin eğitime nasıl baktıklarının vahimce bir görüntüsüdür.

 

ÜNİVERSİTELER BAZI BÖLÜMLERDE ÖĞRENCİSİNİ KENDİ SEÇECEK: Bir diğer değişiklik ise bazı fakültelerin öğrencilerini kendisinin seçmesi olacak. Özellikle iletişim fakülteleri için geçerli. Örneğin, reklamcılık bölümünü kazanan öğrencinin reklamcılığa hiç yeteneğinin olmadığı gözleniyor. Planlanan yeni sisteme göre öğrenci yine puanı alsın fakat üniversite kendi öğrencisini seçerken kriterini kendisi koysun.

Eleştirisi: Burada yapılmak istenen özel yetenek ile öğrenci alan bölümlere iletişim fakültesi bölümlerini de dahil etmek istenmektedir. Mantıklı ve fayda getirecek bir uygulama olabilir.

Kısa adres:

2015 Yeni Üniversite Giriş Modeli için 7 yorum

  1. 2015te yapılması mantıklı zaten. gelecek sene yapılırsa eğer hiç kimsenin konuları yetişmez ki en yükseği alınıca bile o psikolojiyle nasıl yaprlar

  2. bu sistem seney geçerli değil mi ? 2014 ten itiberen geçerli olduğunu sanıyordum

  3. Bu milete sınav yeni eğitim sistemi gereksiz sen öğretmenleri düzelt peltek kekeme ingilizce hocası mı olur
    bölüm yok bölüm sözelci adamın okuyacağı bölüm yok

    • Dediklerinde tamamen olmasa da, genel olarak haklısın. Sistemler öğrencilere daha uygun olması açısından ara ara düzenlenebilir. Çok sık değiştirmek ve büyük değişiklikleri sık sık değiştirmek iyi değildir.

Yorum eklemek için kullanıcı girişi yapmanız gerekmektedir. Giriş